Storytelling eller the Story of Telling

Jag har lagt till en länk på sidan till ”the Story of Telling”. En blogg (på engelska) som jag följer och som ger många inspirerande och tänkvärda tankar. Tyvärr är jag inte fantastiskt bra på engelska, vissa ord har sprungit förbi min hjärna. Men det funkar med Googles översättning även om den inte heller är fantastisk.

We’re so busy trying to tell the right story — we forget to tell the real story.

Bernadette Jiwa som driver bloggen säger ”En av de största utmaningarna för varje företagare, företagsledare och varumärke är att förstå hur man skapar djupare engagemang hos sitt team och med sina kunder. Vad som hindrar oss är inte kvaliteten på våra produkter och tjänster eller det värde vi levererar — det är vår förmåga att kommunicera den”.

Har vi något att lära här?
Att vara äkta och sann både mot sig själv och i sin kommunikation till marknaden. Det borde väl vara det enda rätta. Jag tror det.

Läs mer om Bernadette och the Story of Telling >>

 

Tänker på ordet ”ärlighet”

Idag har jag haft en trevlig kund på besök som vill ha hjälp med en hemsida. Vi diskuterade hemsidans omfattning och utseende. När det blev tal om kostnad var kunden helt på det klara med att sidan ”bara” skulle innehålla viss information och jag skulle inte lägga tid på sådant som t ex gör det enkelt för kunden att hantera vissa saker.

Om du inte bygger din sida för dina presumtiva kunder, för vilka är sidan till för då? Och hur vill du bli uppfattad, som professionell eller medelmåttig?” svarade jag. Efter en stunds tystnad sa kunden att jag hade ju helt rätt och tackade mig för min ärlighet. Han förstod att jag ville väl och att jag såg till hans företags bästa.

Alla uppskattar inte ärlighet
Ibland är vi rädda för att sticka ut och vara ärliga därför att vi tror att kunden tar illa upp. Och så kan det vara, alla gillar inte ärlighet. Men om man håller med i hopp om att inte missa uppdraget, har vi nog gjort oss en björntjänst. Är vi inte ärliga mot kunden (och oss själva) kommer kunden på sikt ändå inte stanna kvar. Så varför chansa 🙂

Grafisk profil – för att bli igenkänd

Det är fullt upp i kreativitetens tecken och det är så roligt. Just nu är det ett flertal webbsidor som ska designas och härom dagen blev en grafisk profil klar. Ett företag som snart öppnar sina dörrar på nätet och ska sälja fantastiska munkar och muffins.

 

 

Återkommer ofta till det där med ”grafisk profil” då det är så viktigt. Särskilt i dessa dagar, skulle jag säga, då reklamen har en stor plats i alla sociala sammanhang på nätet.

Vi ska ju synas tillsammans med mängder av företag och försöka ta oss in i människors hjärnor och inte minst hjärtan. En bra början är att ha en grafisk profil (företagets ansiktet utåt) och vara konsekvent så att du blir igenkänd.

 

”Syftet med en grafisk profil är att ge ett gott intryck och skapa igenkänning”

 

Det är viktigt hur du presenterar ditt företag både i tryck och på webben, vad du ger för intryck och avtryck, att du är konsekvent. Är du dessutom ensamföretagare är DU ditt företag, i allt du säger och i allt du gör i alla lägen.

Ville bara påminna om detta 🙂

Ibland stannar livet

Det har varit ett långt uppehåll på bloggandet och det har sin förklaring. Min fina lilla mamma gick bort i augusti och det har varit mycket att ta hand om. Nu när allt det praktiska är avklarat återstår att ta hand om sina egna tankar och känslor. Livet får en annan dimension.

Jag är i alla fall väldigt glad över att jag har det jobb jag har. Delvis för att jag kan bestämma själv när jag kan jobba men också att ha möjligheten att fortsätta göda den kreativa  ådra som ett sätt att bearbeta sin sorg. Det har varit och är en stor tillgång.

Nu jobbar jag på men om det känns jobbigt ibland, tar jag en paus och låter mig få ha de känslor jag har. Snart har det värsta gått över.

/Monica