Vad tar dig framåt?

Tänkte på en bra sak som en klok kvinna sa till mig nyligen.
”Av alla dina punkter på din att-göra-lista, gör det som tar dig framåt”

Så självklart men så svårt, särskilt om det är kaos i huvudet eller om du inte vet vad du vill. Det händer alla, även den perfekta. Jag tittade på min lista som bl a innehåller följande punkter och funderade på vad det är som tar mig framåt.

  • Göra klar min nya hemsida
  • Uppdatera min grafiska profil
  • Uppdatera mitt kursmaterial inom grafisk profil

Detta är tre saker som jag behöver göra inom en månad när det gäller mitt eget företag. Jag och en kollega planerar att hålla en kurs eller föreläsning tillsammans.

Vad är det då som tar mig framåt?
Alla tre är viktiga men jag har en fungerande hemsida och en grafisk profil. Däremot är mitt kursmaterial inte uppdaterat på flera år. Då är det den punkten som tar mig framåt. Så idag ska jag påbörja arbetet med att uppdatera mitt kursmaterial 🙂

Har du satt ett mål, privat eller i arbetslivet? Eller har du en dröm som du vill förverkliga? Gör då det som tar dig ett steg närmare ditt mål eller din dröm.

Lycka till!

 

Är du en talare eller skrivare?


Bilden är från en föreläsning med en inspirerande talare, Erik Modig.

Alla fantastiska berättare börjar med slutet i åtanke.

Det där med att prata inför publik är inte min starka sida. Jag skriver mycket bättre än jag talar och det har jag landat i nu. Har testat några gånger med att hålla utbildning men känner att det inte riktig är min grej. Man ska ju vara bekväm i rollen som talare eller berättare, vara inspiratör, delge något intressant och vara lite av ”entertainer”.

Men när jag skriver är jag ensam och kan fokusera på mitt budskap i lugn och ro. Jag kan ta den tid jag behöver och lämna det avtryck jag vill ska synas. Känns mycket trevligare.

Men ibland behöver man vara en talare och då finns några enkla steg  för att skapa ett kraftfullt meddelande:

1. Bestäm ”vem”
Vem är din publik? Varför är de här? Vad bryr de sig om?

2. Träna din ”vad”
Vad vill du att publiken ska tänka, känna, säga och göra som ett resultat av att höra ditt meddelande?

3. Arbeta på ”hur”
Hur kan du skapa och leverera meddelandet på ett sätt som hjälper dig att uppnå ditt mål?

Så… lätt som en plätt 🙂

De tre stegen är hämtade från the STORY of TELLING som du kan läsa mer om på min sida.

Det där med värdegrund

När det ena uppdraget avlöser det andra och livet rullar på för fullt, är det nog inte din värdegrund det första du tänker på. Men det skadar inte att stanna upp och fundera på den emellanåt.

”Din värdegrund är den kompass som talar om hur du som företagare ska agera mot omvärlden”

Så här kan du jobba med din värdegrund

Det är bra att få ner din värdegrund på pränt. Det blir mer tydligt och du ökar din chans att bli mer trygg i dig själv och i ditt företagande. Ta ett steg i taget.

Steg 1. Svara först på dessa frågor
– Vad är viktigt för dig i livet som företagare?
– Hur vill du bli uppfattad och ihågkommen som företagare?
– Vad kan du bidra med som gynnar din kund och/eller omvärlden?

Steg 2. Svara på ytterligare frågor
– Strategi för att anamma det som är viktigt för dig?
– Strategi för att omvärlden ska uppfatta dig som du önskar?
– Vilka värdeord skulle du vilja använda i ditt företag?
– Vilka ord överensstämmer med dig och dina värderingar?

Några tankar kring ”värdeord”

Dessa ord ska komma från hjärtat och ha en innebörd. Tanken är att orden ska vara en kompass för dig som du alltid kan återkomma till när eller om du tappar tråden. De ska också vara berättelsen om dig och ditt företag mot omvärlden.

Storytelling eller the Story of Telling

Jag har lagt till en länk på sidan till ”the Story of Telling”. En blogg (på engelska) som jag följer och som ger många inspirerande och tänkvärda tankar. Tyvärr är jag inte fantastiskt bra på engelska, vissa ord har sprungit förbi min hjärna. Men det funkar med Googles översättning även om den inte heller är fantastisk.

We’re so busy trying to tell the right story — we forget to tell the real story.

Bernadette Jiwa som driver bloggen säger ”En av de största utmaningarna för varje företagare, företagsledare och varumärke är att förstå hur man skapar djupare engagemang hos sitt team och med sina kunder. Vad som hindrar oss är inte kvaliteten på våra produkter och tjänster eller det värde vi levererar — det är vår förmåga att kommunicera den”.

Har vi något att lära här?
Att vara äkta och sann både mot sig själv och i sin kommunikation till marknaden. Det borde väl vara det enda rätta. Jag tror det.

Läs mer om Bernadette och the Story of Telling >>