Är du en talare eller skrivare?


Bilden är från en föreläsning med en inspirerande talare, Erik Modig.

Alla fantastiska berättare börjar med slutet i åtanke.

Det där med att prata inför publik är inte min starka sida. Jag skriver mycket bättre än jag talar och det har jag landat i nu. Har testat några gånger med att hålla utbildning men känner att det inte riktig är min grej. Man ska ju vara bekväm i rollen som talare eller berättare, vara inspiratör, delge något intressant och vara lite av ”entertainer”.

Men när jag skriver är jag ensam och kan fokusera på mitt budskap i lugn och ro. Jag kan ta den tid jag behöver och lämna det avtryck jag vill ska synas. Känns mycket trevligare.

Men ibland behöver man vara en talare och då finns några enkla steg  för att skapa ett kraftfullt meddelande:

1. Bestäm ”vem”
Vem är din publik? Varför är de här? Vad bryr de sig om?

2. Träna din ”vad”
Vad vill du att publiken ska tänka, känna, säga och göra som ett resultat av att höra ditt meddelande?

3. Arbeta på ”hur”
Hur kan du skapa och leverera meddelandet på ett sätt som hjälper dig att uppnå ditt mål?

Så… lätt som en plätt 🙂

De tre stegen är hämtade från the STORY of TELLING som du kan läsa mer om på min sida.

Det där med värdegrund

När det ena uppdraget avlöser det andra och livet rullar på för fullt, är det nog inte din värdegrund det första du tänker på. Men det skadar inte att stanna upp och fundera på den emellanåt.

”Din värdegrund är den kompass som talar om hur du som företagare ska agera mot omvärlden”

Så här kan du jobba med din värdegrund

Det är bra att få ner din värdegrund på pränt. Det blir mer tydligt och du ökar din chans att bli mer trygg i dig själv och i ditt företagande. Ta ett steg i taget.

Steg 1. Svara först på dessa frågor
– Vad är viktigt för dig i livet som företagare?
– Hur vill du bli uppfattad och ihågkommen som företagare?
– Vad kan du bidra med som gynnar din kund och/eller omvärlden?

Steg 2. Svara på ytterligare frågor
– Strategi för att anamma det som är viktigt för dig?
– Strategi för att omvärlden ska uppfatta dig som du önskar?
– Vilka värdeord skulle du vilja använda i ditt företag?
– Vilka ord överensstämmer med dig och dina värderingar?

Några tankar kring ”värdeord”

Dessa ord ska komma från hjärtat och ha en innebörd. Tanken är att orden ska vara en kompass för dig som du alltid kan återkomma till när eller om du tappar tråden. De ska också vara berättelsen om dig och ditt företag mot omvärlden.

Storytelling eller the Story of Telling

Jag har lagt till en länk på sidan till ”the Story of Telling”. En blogg (på engelska) som jag följer och som ger många inspirerande och tänkvärda tankar. Tyvärr är jag inte fantastiskt bra på engelska, vissa ord har sprungit förbi min hjärna. Men det funkar med Googles översättning även om den inte heller är fantastisk.

We’re so busy trying to tell the right story — we forget to tell the real story.

Bernadette Jiwa som driver bloggen säger ”En av de största utmaningarna för varje företagare, företagsledare och varumärke är att förstå hur man skapar djupare engagemang hos sitt team och med sina kunder. Vad som hindrar oss är inte kvaliteten på våra produkter och tjänster eller det värde vi levererar — det är vår förmåga att kommunicera den”.

Har vi något att lära här?
Att vara äkta och sann både mot sig själv och i sin kommunikation till marknaden. Det borde väl vara det enda rätta. Jag tror det.

Läs mer om Bernadette och the Story of Telling >>

 

Tänker på ordet ”ärlighet”

Idag har jag haft en trevlig kund på besök som vill ha hjälp med en hemsida. Vi diskuterade hemsidans omfattning och utseende. När det blev tal om kostnad var kunden helt på det klara med att sidan ”bara” skulle innehålla viss information och jag skulle inte lägga tid på sådant som t ex gör det enkelt för kunden att hantera vissa saker.

Om du inte bygger din sida för dina presumtiva kunder, för vilka är sidan till för då? Och hur vill du bli uppfattad, som professionell eller medelmåttig?” svarade jag. Efter en stunds tystnad sa kunden att jag hade ju helt rätt och tackade mig för min ärlighet. Han förstod att jag ville väl och att jag såg till hans företags bästa.

Alla uppskattar inte ärlighet
Ibland är vi rädda för att sticka ut och vara ärliga därför att vi tror att kunden tar illa upp. Och så kan det vara, alla gillar inte ärlighet. Men om man håller med i hopp om att inte missa uppdraget, har vi nog gjort oss en björntjänst. Är vi inte ärliga mot kunden (och oss själva) kommer kunden på sikt ändå inte stanna kvar. Så varför chansa 🙂