Foto: Anneli Skåreby

Jag har fått en fråga från gruppen, ”Företagare i Kungälv med omnejd” på Facebook som jag gärna besvarar. Man bör ju hålla sina inlägg korta i sociala medier och ”kort” är inte min starka sida när jag vill berätta något i text (kanske därför jag tyckte om att skriva en bok). Så mitt långa inlägg får kompletteras här på bloggen. Fredrika i gruppen ställde följande fråga:

Många småföretagare kämpar med att nå sina kunder. Det tycks bli allt svårare i takt med att vi blir allt mer digitala och bruset är enormt! Om du som jobbar med marknadsföring får trendspana lite, vad tror du är viktigast att tänka på kring detta i framtiden? 

 

Svårt att sia om framtiden just nu

Pandemin har oväntat och brutalt satt krokben på många företag och att nå fram i bruset idag är troligtvis den tuffaste utmaningen en företagare har, inom de flesta branscher. Men om jag ska ge mig på ett antagande utifrån min och mina kunders situation och vad som kan vara viktigt i framtiden, tänker jag så här:

Det digitala bruset ställer större krav på oss att vara betydligt mer konsekventa, specifika och eventuellt personliga som företagare. Jag ser tendenser på ökad kreativitet att hitta lösningar och andra marknadsföringskanaler, t ex det traditionella sättet. Jag får mer beställningar idag på marknadsföringsmaterial i tryckt media än jag fått tidigare. Nätverkande, kundevent och samverkan tror jag också blir en stark kanal. Mun till mun, och med det menar jag vårt rykte som alltid är viktigt, men kanske ännu viktigare nu.

Vi blir mer benägna att hjälpa varandra. Omsorg, en hjälpande hand utan att för den delen tumma på priset eller kvalitén. Vi uppmanar till att stödja lokala företag mycket mer nu än någonsin. Det är bara att konstatera att ensam inte stark och vi behöver verkligen varandra. Ett strålande exempel på samverkan är just den här gruppen Företagare i Kungälv med omnejd på Facebook med Fredrika Selinder m fl i spetsen.

Ett annat strålande exempel …

på ett personligt varumärke och ett vinnande koncept på Facebook är Anna Karolina Larsson – Konstnär & Inspiratör. Hon jobbar aktivt med sociala medier och har på relativt kort tid uppnått över 17 500 följare på FB och över 7 000 på Instagram. Hon livesänder, håller workshops och delar med sig av sin kunskap med entusiasm och glädje. Låt dig inspireras! Finns det något i hennes procedur som du kan implementera i din verksamhet?

 

Personligt varumärke, Framgångsfaktorer och Värdegrund

Kanske dags att damma av de orden. Göra en djupdykning och se över företagets affärsplan. Hur tänkte vi förr och hur bör vi tänka i framtiden? Det handlar om stabilitet och i dag är det lätt att tappa både tron på sig själv och ork att driva vidare när den ena motgången avlöser den andra.

Nu tänker jag utifrån mig själv men för att känna oss trygga och säkra i rollen som företagare i denna föränderliga värld, behöver vi hitta styrkan och passionen i det vi gör, och tro på den. En styrka som gör att vi kan möta utmaningar, bli ifrågasatta men ändå stå stark kvar. Det gör vi därför att vi vet vår värdegrund, vad vi står för och vad vår styrka är.

 

Så kortfattat

Var specifik och konsekvent. Hitta alternativa marknadsföringskanaler, tänk kreativt och våga tänk nytt med befintliga medel. Måna om befintliga kunder, nätverka och samverka. Sist men inte minst, uppdatera affärsplanen.