kofta

En kund till mig berättade häromdagen att hon hållit en föreläsning i ekonomi för ett gäng företagare inom designbranschen. Föreläsningen handlade om hur vi värderar våra tjänster och produkter och hur viktigt det är att vi sätter värde på det vi gör.

Efter föreläsningen kom en av deltagarna fram till min kund och sa, ”du slog verkligen huvudet på spiken” och sedan berättade deltagaren sin lilla historia om den virkade koftan.

Deltagaren, vi kan kalla henne Sara, driver en garnbutik och hon hade virkat en kofta som hon lagt ner mycket tid på eftersom den var speciell och mönstret var lite krångligt. När koftan var färdig hängde Sara upp den i skyltfönstret och satte priset 4 000 kr för koftan. Om Sara skulle ha tagit betalt för den tiden hon lagt ner på koftan skulle priset bli mycket högre så ur den aspekten var koftan billig.

Många kunder som kom in i garnbutiken tittade beundrande på koftan och ville så gärna ha den. Men ingen ville betala det priset. Sara, som värderade sin kofta högt och var stolt över sin produkt, sa att det är det priset som gäller, ”vill du inte betala det priset har du möjlighet att virka koftan själv”.

Sagt och gjort, historien slutade med att den dyra koftan generade mer försäljning av både garn och mönster än vad som var vanligt i denna garnbutik. Så slitet hade lönat sig ändå och koftan hade gett ett mervärde, både för henne själv och för sina kunder.

Kontentan av denna lilla historia…
är att du ska vara stolt över det du skapar och inse det värdet som din tjänst eller produkt genererar. Utgå från historien ovan och titta på din verksamhet. Vad är det du skapar och hur kan du med dina tjänster/produkter åstadkomma ett mervärde som gynnar både dig och din kund?