Har precis läst en artikel från Driva eget om varumärkesexperten Anna-Karin Lingham som är aktuell med boken ”Visa ditt rätta jag”. I artikeln ger hon 5 råd hur du bäst stärker ditt varumärke som småföretagare. Jag har inte läst boken men rubriken säger något som vi alla bör tänka på, inte bara småföretagare.
I början av min karriär som egen företagare hade jag fullt sjå att vara så bra som möjligt. Och då menar jag inte så bra som jag kan vara utan så bra som alla andra i min bransch är. Jag missade en sak, vilket jag inte borde med tanke på mitt yrke – men jag missade att vara unik. Jag kämpade med att vara och göra som alla andra i min bransch. Idag vet jag bättre.
Jag kom ihåg en episod för några år sedan, när jag gick utbildningen som Art Director. Läraren sa, – Om ni ska slåss därute med alla ”jättarna” då behöver ni vara och göra något utöver det vanliga.
Om jag hade varit yngre kanske jag hade tagit fasta på denna kommentar. Men min tanke var inte att bli något utöver det vanliga. Min tanke var att bli starkare i det som är ”jag”. Vi är alla olika och fyller olika funktioner i tillvaron, vare sig det handlar om jobb eller privatliv. Det ska vi vara stolta över.