Grafisk profil

När man pratar om grafisk profil står många företagare helt ovetande om vad det innebär. Lite skrämmande då det är just den grafiska profilen som ska få marknaden att komma ihåg ditt företag.

Vad är då en grafisk profil?
Enkelt uttryckt kan man säga att det är företagets ”ansiktet utåt”. Den enhetliga designen som löper som en röd tråd genom allt som lämnar företaget i form av webbsidor, trycksaker, förpackningar, logotyp m m.

Det ska till exempel vara lätt för alla att känna igen information och tjänster/produkter som är förknippade med företaget. Det ska också vara lätt för leverantörer att producera material som följer rätt design. Man tar därför fram en så kallad grafisk manual med riktlinjer för hur den grafiska profilen får användas. På så sätt kan man säkerställa att allt material blir enhetligt, trots att det produceras av flera olika tillverkare.

Jag har tagit fram en metod som på ett enkelt och strukturerat sätt tar fram företagets grafiska profil ”ansikte utåt”. Metoden vänder sig till dig som är små-, ensam- eller nyföretagare och bygger på ett digitalt samarbete mellan dig som kund och mig som handledare.

Mer om denna metod kan du läsa på systersajten www.proprofile.se

 

Marknadsföring och grafisk design för webb och papper.