Tänker på ordet ”ärlighet”

Idag har jag haft en trevlig kund på besök som vill ha hjälp med en hemsida. Vi diskuterade hemsidans omfattning och utseende. När det blev tal om kostnad var kunden helt på det klara med att sidan ”bara” skulle innehålla viss information och jag skulle inte lägga tid på sådant som t ex gör det enkelt för kunden att hantera vissa saker.

Om du inte bygger din sida för dina presumtiva kunder, för vilka är sidan till för då? Och hur vill du bli uppfattad, som professionell eller medelmåttig?” svarade jag. Efter en stunds tystnad sa kunden att jag hade ju helt rätt och tackade mig för min ärlighet. Han förstod att jag ville väl och att jag såg till hans företags bästa.

Alla uppskattar inte ärlighet
Ibland är vi rädda för att sticka ut och vara ärliga därför att vi tror att kunden tar illa upp. Och så kan det vara, alla gillar inte ärlighet. Men om man håller med i hopp om att inte missa uppdraget, har vi nog gjort oss en björntjänst. Är vi inte ärliga mot kunden (och oss själva) kommer kunden på sikt ändå inte stanna kvar. Så varför chansa 🙂