Det där med värdegrund

När det ena uppdraget avlöser det andra och livet rullar på för fullt, är det nog inte din värdegrund det första du tänker på. Men det skadar inte att stanna upp och fundera på den emellanåt.

”Din värdegrund är den kompass som talar om hur du som företagare ska agera mot omvärlden”

Så här kan du jobba med din värdegrund

Det är bra att få ner din värdegrund på pränt. Det blir mer tydligt och du ökar din chans att bli mer trygg i dig själv och i ditt företagande. Ta ett steg i taget.

Steg 1. Svara först på dessa frågor
– Vad är viktigt för dig i livet som företagare?
– Hur vill du bli uppfattad och ihågkommen som företagare?
– Vad kan du bidra med som gynnar din kund och/eller omvärlden?

Steg 2. Svara på ytterligare frågor
– Strategi för att anamma det som är viktigt för dig?
– Strategi för att omvärlden ska uppfatta dig som du önskar?
– Vilka värdeord skulle du vilja använda i ditt företag?
– Vilka ord överensstämmer med dig och dina värderingar?

Några tankar kring ”värdeord”

Dessa ord ska komma från hjärtat och ha en innebörd. Tanken är att orden ska vara en kompass för dig som du alltid kan återkomma till när eller om du tappar tråden. De ska också vara berättelsen om dig och ditt företag mot omvärlden.