Kategoriarkiv: Grafisk profil

Det där med värdegrund

När det ena uppdraget avlöser det andra och livet rullar på för fullt, är det nog inte din värdegrund det första du tänker på. Men det skadar inte att stanna upp och fundera på den emellanåt.

”Din värdegrund är den kompass som talar om hur du som företagare ska agera mot omvärlden”

Så här kan du jobba med din värdegrund

Det är bra att få ner din värdegrund på pränt. Det blir mer tydligt och du ökar din chans att bli mer trygg i dig själv och i ditt företagande. Ta ett steg i taget.

Steg 1. Svara först på dessa frågor
– Vad är viktigt för dig i livet som företagare?
– Hur vill du bli uppfattad och ihågkommen som företagare?
– Vad kan du bidra med som gynnar din kund och/eller omvärlden?

Steg 2. Svara på ytterligare frågor
– Strategi för att anamma det som är viktigt för dig?
– Strategi för att omvärlden ska uppfatta dig som du önskar?
– Vilka värdeord skulle du vilja använda i ditt företag?
– Vilka ord överensstämmer med dig och dina värderingar?

Några tankar kring ”värdeord”

Dessa ord ska komma från hjärtat och ha en innebörd. Tanken är att orden ska vara en kompass för dig som du alltid kan återkomma till när eller om du tappar tråden. De ska också vara berättelsen om dig och ditt företag mot omvärlden.

Grafisk profil – för att bli igenkänd

Det är fullt upp i kreativitetens tecken och det är så roligt. Just nu är det ett flertal webbsidor som ska designas och härom dagen blev en grafisk profil klar. Ett företag som snart öppnar sina dörrar på nätet och ska sälja fantastiska munkar och muffins.

 

 

Återkommer ofta till det där med ”grafisk profil” då det är så viktigt. Särskilt i dessa dagar, skulle jag säga, då reklamen har en stor plats i alla sociala sammanhang på nätet.

Vi ska ju synas tillsammans med mängder av företag och försöka ta oss in i människors hjärnor och inte minst hjärtan. En bra början är att ha en grafisk profil (företagets ansiktet utåt) och vara konsekvent så att du blir igenkänd.

 

”Syftet med en grafisk profil är att ge ett gott intryck och skapa igenkänning”

 

Det är viktigt hur du presenterar ditt företag både i tryck och på webben, vad du ger för intryck och avtryck, att du är konsekvent. Är du dessutom ensamföretagare är DU ditt företag, i allt du säger och i allt du gör i alla lägen.

Ville bara påminna om detta 🙂

Vad kan du bidra med?

Sitter just nu och uppdaterar min tjänst ”Handledning i Grafisk profil” och är inne på avsnittet om företagets värdegrund. Ställer mig själv frågan som även ska besvaras av de som deltar i denna handledning :

Vad kan du bidra med som gynnar din kund och/eller omvärlden?

Om du kan svara på den frågan har du lagt grunden för ditt marknadsföringsarbete och ditt löfte till marknaden. Den är intressant, viktig och tål att tänkas på… många gånger.

”Din värdegrund är den kompass som talar om hur du som företagare ska agera mot omvärlden”